En SUV är en cityjeep, det står för sport utility vehicle, och innebär en större personbil som kombinerar komforten från en personbil med terrängegenskaperna från terrängbilar. En SUV tar sig inte fram lika bra som en riktig terrängbil, utan är ett mellanting.
2002 lanserade Porsche sin SUV, Cayenne. Många blev nästan förfärade över att ett sportbilsmärke lanserade en cityjeep och det muttrades om både kaross och prestanda. Varför skulle man behöva en Porsche i en SUV? Det var väl bra onödigt. Man kan säga att modellen blev en avskydd favorit, för med Cayenne tog Porsches försäljning fart och köparna stod på rad. Cayenne blev en av Porsches mest sålda modeller ganska snart efter lanseringen. Trots alla illvilliga ord stod köparna på rad.
Cayenne Turbo S, värstingen, gjorde 0-100 km/h på 5.2 sekunder med 521 hästkrafter, absolut inte illa för en SUV. Det är i klass med sportbilarna.
2007 kom även alternativ med dieselmotor, det låg i tiden eftersom det pratades väldigt mycket om bensinpriser, bränsleförbrukning och utsläpp. Turbo S uppgraderades till 550 hästkrafter och var fortfarande snabbast inom cayennefamiljen.
2010 kom en ny generation av modellen. Linjerna hade blivit lite slankare och mer moderna, lite lättare och nya motorer och ett hybridalternativ. Fem år senare gjordes hybriden om till laddhybrid. Eftersom det fanns fler motoralternativ och även hybridalternativ ökade försäljningen ännu mer. 2015 fick Turbo S 570 hästkrafter och gjorde 0-100 km/h på 4.1 sekunder. Tänk då på att det är en SUV på nästan två ton, inte en låg och strömlinjeformad tvåsitsig sportbil.
Den tredje generationen av Porsche Cayennes laddhybrid har kommit, och den sägs ha en batteridrift på 44 kilometer. Den accelererar från 0-100 på fem sekunder och drar enligt Porsche med den gamla NEDC-cykeln 0.33 liter/mil med blandad körning. Bilen är utrustad med en 3-liters V-6a och en elmotor på 136 hästkrafter. Tillsammans ger detta 462 hästkrafter vilket får anses vara helt okej. NEDC-cykeln, New European Driving Cycle, är hur man mäter bensinförbrukning och koldioxidutsläpp i en simulerad körcykel med blandad körning. Alla bilar som säljs inom EU måste testas enligt den här cykeln. Först simuleras 13 minuters stadskörning med en medelhastighet på 18 km/h och fyra minuters stillastående på tomgång. Efter det är det en liten tur på motorväg med en medelhastighet på 70 km/h och en tiosekunderskörning på 120 km/h. Detta ger inte alltid en verklig och rättvis bild av det faktiska läget, men det är inget som biltillverkaren kan rå för eftersom de inte har bestämt hur testet ska utföras. I praktiken ligger nog inte så många heller på en medelhastighet på 70 km/h på motorväg.
En sådan här raring måste helt klart ha ett garage att stå i, så har du inget passande garage är det rekommenderat att hyra in en flyttfirma som packar ihop ditt hem på nolltid och får dig installerad i ett mycket bättre garage. Genom att hyra in en flyttfirma som hjälper till får du mer tid över till att polera pärlan, som trots sitt SUV-aktiga utseende har prestanda som en sportbil.