Den gamla ”rem-Johan” som Volvos 400-serie skulle komma att avlösa mot slutet av 80-talet var inte den roligaste av bilar. Vi talar här om 300-serien, de Holland-tillverkade Volvobilarna som inte hade mycket med Volvos övriga sortiment att göra – kvaliteten inkluderad. Motorerna kom från franska bilmärket Renault. När 300-serien började kännas gammal och omodern var det dags för en ny serie – som, logiskt nog, skulle kallas 400. Allra först ut i denna nya serie var faktiskt hör och häpna en sportkupé med namnet 480, som kom som 1987-års modell. Till skillnad från ex. 360 var den här bilen ett rejält lyft, men tyvärr var kvaliteten inte den bästa (detta hade med andra ord inte förbättrats).
Volvo 480 var en 2-dörrars kupé med uppfällbara strålkastare och kombibaklucka. Designen rådde det delade meningar om, men en sak var säker – det var ett djärvt drag för att vara Volvo. Motormässigt var den ganska långt ifrån sportig; motorn (från Renault) med den lite udda cylindervolymen 1.7 liter bjöd på 109 hästkrafter – som sedan blev 95 med katalysator. Det fanns också en turboversion på 120 hästkrafter, som förvisso inte hade något anmärkningsvärt effektuttag jämfört med standardmotorn men ett vridmoment som var en bra bit högre och dessutom vid ett lägre varvtal (175 Nm istället för 140 Nm). Volvo 480 hade en sportig inredning med riktigt bekväma sportstolar, sportratt och en mängd olika knappar och reglage på mittkonsolen. Mängder av olika elfel gjorde dock att 480 blev ett riktigt sorgebarn för många ägare av den.
Till årsmodell 1989 kom en sedan baserat på 480. Denna fick namnet 440 och hade fyra dörrar. Den hade samma teknik som 480, inklusive motorer och växellådor. Strax därpå kom också en 460, som inte alls var lyxigare än 440 – skillnaden bestod av ett större bagageutrymme. De versioner som erbjöds av bilarna var GL, GLT och Turbo. GLT hade samma 95-hästars motor som GL, men ett utseende som matchade turboversionen (likadana fälgar, sportstolar och spoilervinge). År 1994 kom en välbehövlig facelift för 400-serien, som bättre matchade 800-serien till utseende; den största skillnaden exteriört var en helt ny front och interiört var instrumentpanel etc. nytt. Motormässigt fanns nu en 2-litersmotor till GL-versionen, som i olika versioner gav mellan 102 och 108 hästkrafter. Turbomotorn var med sina 120 hästkrafter ur 1.7 liter helt oförändrad.
Precis som med 480 så drogs resten av 400-serien med en mängd elfel, som gjorde att bilen fick ett ganska dåligt rykte och därmed inte så särskilt mycket värd som begagnad. I och med uppdateringen 1994 höjdes dock kvaliteten avsevärt och fick därför anses som ett bra köp. Volvos 400-serie tillverkades till och med årsmodell 1996, det vill säga parallellt med nya S40 som kom år 1995.