Det japanska bilmärket Lexus var och är Toyotas lite lyxigare märke, med bilar som skulle erbjuda sina kunder det där lilla extra – och samtidigt konkurrera med tyska märken som BMW och Mercedes. Detta är i sig ingen lätt uppgift, men man får nog ändå säga att Lexus som märke har lyckats väl. Alldeles i slutet av 1990-talet om ett par modeller som skulle rikta sig mot den lilla familjen: IS200 och IS300. IS är en förkortning av Intelligent Sport och Lexus riktade här in sig på kunder som var ute efter en flärdfull, värdig bil med goda prestanda.
Den allra första varianten som kom ut på marknaden var IS200, både som sedan och kombi. Denna ansågs dock, trots att den i övrigt var en bra bil, vara undermotoriserad. Den hade en sexcylindrig motor på 2 liter och 155 hästkrafter, vilket gav den skapliga prestanda men inte tillräckligt i den här klassen. Något senare kom därför (får man ana) modellen IS300, som i grund och botten var samma bil men med en helt annan motoreffekt; motorn var fortfarande en sexcylindrig maskin men med 3-liters volym och 214 hästkrafter. IS300 fanns dock enbart med automatlåda.