Skoda var inte så känt för prestandabilar i forna dagar, förutom då en och annan rallybil som hade letat sig ut i skogarna. För den vanliga konsumenten fanns det dock ingenting spännande, men å andra sidan var det inte de kunderna som Skoda ursprungligen riktade sig mot. När Volkswagen en gång i tiden köpte upp Skoda, började man snart mycket försiktigt släppa modeller med lite bättre prestanda. Den allra första var antagligen Skoda Octavia Turbo, som använde samma 150-hästars motor som i exempelvis Audi A4 och Golf GTI. Detta var långt ifrån en racer, men gav bra bruksbilsprestanda.
Några år senare kom dock den första RS-modellen av Octavia. Denna fanns i den uppseendeväckande färgen pippigult och var både exteriört och interiört uppiffad med sportstolar, sportratt, kjolpaket och stora aluminiumfälgar. Effekten i samma turbomotor var nu uppskruvad till 180 hästkrafter, vilket innebar en avsevärt mycket piggare bil. Nästa generation av Octavia var en förbättrad bil på många sätt och RS-modellen hade nu VW-koncernens 2-litersmotor på 200 hästkrafter under huven. Den här motorn hängde med under några år, även till kommande generation av Octavia som var ytterligare förädlad. Denna version av Octavia känns bland annat igen på de lite snedvridna strålkastarna.
Den senaste versionen av Octavia har fortsatt i samma stil och har utvecklats till en fullfjädrad familjebil med goda utrymmen och bra köregenskaper. RS-modellen har här utvecklats i flera steg, där den först erbjöds med 220 hästkrafter, sedan 230 – och nu i den senaste skepnaden hela 245 hästkrafter! Detta är tillräckligt för att skicka iväg bilen från 0 till 100 km/h på 6.7 sekunder. Senaste RS:en finns också med en dieselmotor om man istället skulle föredra detta och man har då möjlighet att få sin RS med fyrhjulsdrift. Dieseln har en lägre motoreffekt dock; 184 hästkrafter, men ett gott vridmoment.