Toyota Supra

Toyota Celica var en sportig bilmodell som tilltalade de som ville ha något lite “fräckare” i bilväg – fast till ett överkomligt pris. Denna kombination hade tidigare knappt erbjudits. Parallellt med Celica fanns dock den bil som skulle komma att bli ett ännu vassare alternativ – Toyota Supra. När den då vassaste versionen av Celica fanns 1987 – GT4 med 185 hästar – fanns Supra med en motor på 3 liter och hela 232 hästkrafter. Till skillnad från Celica var dock Supra bakhjulsdriven, enligt klassiskt sportvagnsmanér. Dock introducerades inte Supra i Sverige förrän år 1989, då med en något högre effekt (235 hk).

Den riktigt intressanta modellen kom dock i början av 1990-talet, en variant som kallades MkIII. Den här modellen hade targatak. Motorn på 3 liter byttes så småningom ut mot en 2.5-liters variant på runt 280 hästkrafter och Supra hade nu smått fantastiska prestanda. Det såldes inte särskilt många exemplar av bilen som ny, men många har ändå hittat till Sverige genom import från andra länder – företrädesvis från Tyskland. Supra har alltid varit det häftigare valet jämfört med Celica och har blivit något av en kultbil världen över. Den perfekta japanska sportbilen?