Volvo 240 Turbo

I och med Saabs framgångar med modellen 99 Turbo, som sedermera skulle bli 900 Turbo, kände Volvo att de borde komma fram med något liknande. Prestanda till ett vettigt pris började bli på modet tack vare nämnda Saab, Golf GTI och liknande bilar som inom några få ur hade kommit ut på marknaden. Tidigare var man tvungen att köpa en Porsche eller liknande för att få sig en prestandabil, men tiderna hade nu förändrats – och nu hade man dessutom möjlighet att köpa sig en rolig bil som samtidigt var svensk! Nåväl, om man kunde tänka sig en Saab, det vill säga.

Volvo hade nu dock tänkt om och alldeles i början av 1980-talet släppte man 240 Turbo på marknaden. Bilen fanns både som sedan och herrgårdsvagn (kombi), vilket tillät barnfamiljerna att snabbt ta sig fram till sina resmål. Volvo 240 Turbo hade den gamla klassiska B23-motorn som i GL-utförande gav 112 hästkrafter, men som nu med hjälp av turbo gav 155 hästkrafter. På den här tiden var detta förstås en rejäl skillnad i effekt och bilen klarade accelerationen från 0 till 100 km/h på 9 sekunder – mycket bra prestanda på den tiden när det begav sig.

Attributen skilde sig inte så särskilt mycket från standardbilen vad gäller designen, men inkluderade bland annat särskilda aluminiumfälgar och sportklädsel – samt förstås det viktigaste av allt: en laddtrycksmätare (för turbotrycket) på instrumentpanelen! Volvo 240 Turbo behölls i princip oförändrad innan den till slut ersattes av 740-modellen som gjorde entré några år senare. 740:n behöll samma motor i turboutförande, men kom att finnas med Volvos egna trimningssatser. Idag är 240 Turbo i det närmaste en kultbil!