Den nyare generationen Volvo-bilar, sett från perspektivet sent 1990-tal, började med formspråket som fanns på modellen S80. Den bilen erbjöd något helt nytt vad gäller design, något som inte tilltalade alla som var vana vid de lite mer strama linjer som Volvo-bilarna dittills hade haft. När det blev dags för den lite mindre modellen S60 att göra entré, fick denna dock ett bättre mottagande. På något sätt fungerade designen bättre på den bilen, något som kan ha haft något med storleken att göra.
Redan från början kunde man få sin S60 med turbo, där två alternativ stod till buds: 2.4T med 200 hästkrafter samt T5 med hela 250 hästkrafter. Många var de som funderade fram och tillbaka vilken variant som skulle smaka bäst och här handlade det mycket om körstil – motorerna var ganska olika varandra i karaktär. 2.4T, som hade lättrycksturbo, gav rejält med kraft redan från låga varv (1800 varv/min) medan T5 vaknade till först senare. I vardaglig körning kom de flesta fram till att 2.4T räckte till och till och med kändes roligare än T5 på grund av detta. Dessutom sparades det ju en bra slant på detta val.