Volvos S40-modell kom som avlösare till den äldre 440, som slutade tillverkas 1994. S40 kom som 1995-års modell och skulle i mångt och mycket representera det ”nya” Volvo med slankare linjer och mer körglädje. Faktum är dock att bilen i de allra första skepnaderna inte var så särskilt rolig; den fanns från början med två motoralternativ där den starkaste var på 140 hästkrafter. Detta hade förvisso kunnat vara tillräckligt på papperet, men i själva verket var bilen ganska tråkig att köra och motorn kändes inte särskilt inspirerande. Med tanke på Volvos ”arv” av turbobilar anades dock något annat i horisonten och 1998 kom så den modell som kallades T4 – där ”T” stod för turbo.
I och med Volvo S40 i T4-utförande blev det ett helt annat tryck i bilen. Här fanns en fyrcylindrig motor på 1.9 liter och hela 200 hästkrafter, som fick bilen att röra sig till 100 km/h på 7.3 sekunder. Stylingen var dock feg; det var få attribut som avslöjade att detta var en mycket bättre motoriserad version av S40 än de andra varianterna på marknaden. I princip sågs detta enbart på lättmetallfälgarna, som var annorlunda mot på andra S40. Det gick dock att köpa till ett kjolpaket samt ”fetare” hjul som accentuerade de sportiga ambitionerna. Några år senare, när det var dags för en så kallad facelift, kom motorn i 2-litersutförande men med bibehållen effekt. Dock räckte kraften till gott och väl i T4:an som trots allt kämpade för att komma iväg vid rödljusen (på grund av framhjulsdriften).